University of Ottawa and Canadian Advanced Technology Alliance to develop a leading-edge communications network for first responders
January 22, 2013

OTTAWA,  January 22, 2013 — The University of Ottawa and the Canadian Advanced Technology Alliance (CATA), Canada’s largest high-technology association, have joined forces to create a new communications network to help first responders in Ottawa overcome critical challenges.

The First Responder Networked Vehicle Test-Bed is a pilot project that aims to improve communication between emergency vehicles. It will help all emergency services, including police, paramedics and fire departments, to work with each other and with the private and academic sectors to develop and test future communications technologies under real-life conditions.

The system will allow first responders to experiment with long-term evolution (LTE) wireless broadband communications. It will enable responders, who are currently restricted to voice communication, to send and receive high-definition video to and from emergency vehicles. Among other applications, the system will also equip emergency vehicles with the capability to undertake X-ray mapping of hazardous materials found in buildings or along roadways.

“One of the primary nodes of the First Responder Networked Vehicle Test-Bed will be based at the University of Ottawa,” said Hussein Mouftah, Canada Research Chair in Wireless Sensor Networks and Distinguished University Professor in the School of Electrical Engineering and Computer Science at the University of Ottawa. “We are planning to include a team of researchers and the necessary lab space.”

About a dozen partners are involved in the development of the First Responder Networked Vehicle Test-Bed, including Alcatel-Lucent, Industry Canada’s Communications Research Centre, the Ontario Ministry of Transportation, the Department of National Defence and municipal departments representing the police, emergency medical response and fire services. There is also an agreement to partner with a sister test-bed in Greenville, South Carolina, home to auto giants such as BMW.

“Alcatel-Lucent is currently examining pricing options for a range of test-bed formats,” said Rick Turner, government and strategic services,  Alcatel-Lucent. “These range from a simple installation of two towers, in Kanata and at uOttawa, to a fully integrated ‘intelligent corridor’ running 20 kilometres along Highway 417 between the two sites.”

According to Michael Sullivan, program director for the City of Ottawa, the city “is interested in participating and in providing antenna locations along the proposed route.”

Integrating emergency vehicles into a highly connected network covering safety, traffic and efficient use of energy, among other communications requirements, will have a great impact on how first responders do their job, ultimately ensuring their safety and better protecting the public from harm.

For details on the First Responder Networked Vehicle Test-Bed, please contact:

Barry Gander, co-founder, Networked Vehicle Association
bgander@cata.ca

Néomie Duval
Media Relations Officer
University of Ottawa
Office: 613-562-5800 ext. 2981
Cell: 613-863-7221
neomie.duval@uOttawa.ca


L’Université d’Ottawa et l’Alliance canadienne pour les technologies avancées élaboreront un réseau de communication avant-gardiste pour les premiers répondants

OTTAWA, le 22 janvier 2013 — L’Université d’Ottawa et l’Alliance canadienne pour les technologies avancées, la plus grande association de haute technologie du Canada, unissent leurs efforts pour créer un nouveau réseau de communication qui aidera les premiers répondants d’Ottawa à relever d’importants défis.

Le projet expérimental de véhicules communicants pour premiers répondants vise à améliorer les communications entre les véhicules d’urgence. Il aidera les différents services d’urgence – policiers, paramédicaux et de sécurité-incendie – à travailler ensemble et en collaboration avec le secteur privé et le milieu universitaire pour élaborer et mettre à l’essai de nouvelles technologies de télécommunication dans des conditions bien réelles.

Le système permettra aux premiers répondants d’expérimenter les communications sans fil à large bande de la technologie LTE (évolution à long terme). Les premiers répondants, qui doivent actuellement se contenter de la communication vocale, pourront échanger des images de haute définition avec les véhicules d’urgence. Notamment, le système permettra aux véhicules d’urgence de cartographier aux rayons X les matières dangereuses présentes dans des bâtiments ou le long des routes.

« L’un des principaux nœuds du réseau sera situé à l’Université d’Ottawa », affirme Hussein Mouftah, titulaire de la Chaire de recherche du Canada sur les réseaux de capteurs sans fil et professeur éminent à l’École de science informatique et de génie électrique de l’Université d’Ottawa. « Nous prévoyons réunir une équipe de chercheurs et aménager l’espace de laboratoire requis. »

Une dizaine de partenaires prennent part au projet, dont Alcatel-Lucent, le Centre de recherches sur les communications d’Industrie Canada, le ministère des Transports de l’Ontario, le ministère de la Défense nationale et les services municipaux représentant le corps policier, les secours médicaux d’urgence et la sécurité-incendie. Il y a aussi une entente de partenariat avec une initiative semblable à Greenville, en Caroline du Sud, où se trouvent des géants de l’automobile comme BMW.

« Alcatel-Lucent examine actuellement le coût de divers scénarios possibles allant de la simple installation de deux tours, l’une à Kanata et l’autre à l’Université d’Ottawa, à l’établissement d’un corridor intelligent parfaitement intégré s’étendant sur 20 kilomètres le long de la 417 entre les deux sites », explique Rick Turner d’Alcatel-Lucent.

Selon Michael Sullivan, directeur de programmes à la Ville d’Ottawa, la ville est désireuse de participer au projet et de prévoir des emplacements pour les antennes le long du corridor proposé.

Le fait d’intégrer des véhicules d’urgence dans un réseau extrêmement dense en tenant compte de la sécurité, de la circulation et de l’utilisation efficace de l’énergie – entre autres exigences en matière de communication – aura une énorme incidence sur la façon dont les premiers répondants accomplissent leur travail, tout en assurant leur propre sécurité et en protégeant encore mieux la population.                                                   

Pour en savoir plus sur le projet expérimental de véhicules communicants pour premiers répondants, prière de communiquer avec :

Barry Gander, cofondateur, Networked Vehicle Association
bgander@cata.ca

Néomie Duval
Agente, relations médias
Université d’Ottawa

Bureau : 613-562-5800 poste 2981
Cellulaire : 613-863-7221
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